SDQ - strengths and difficulties questionnaire
Updated
Kenmerken methodiek
Leeftijdsbereik
- Kind (7-13j)
- Jongere (+13j)
Vroegdetectie/-interventie
Detectie
Werkvorm
- Met een hulpverlener
- Vragenlijst
Online/offline
- Blended hulpverlening
- Offline hulpverlening
- Online hulpverlening
Kostprijs
Betalend
Bron
Theunissen, M.H.C.; Wolff de, M.; Grieken van, A.; Mieloo, C. (2016). Handleiding voor het gebruik van de SDQ binnen de Jeugdgezondheidszorg. Vragenlijst voor het signalering van psychosociale problemen bij 3-17 jarigen. TNO, Leiden.
Website
Evidence-based
De afgelopen jaren is er ook onderzoek gedaan naar de validiteit van de ouderversie van de SDQ bij kinderen jonger dan 7 jaar en ouder dan 12 jaar, tevens is de leerkracht en zelfrapportage (kind-) versie van de SDQ onderzocht. De SDQ ouderversie is in Ne
De SDQ meet psychische/psychosociale problematiek en vaardigheden bij kinderen en adolescenten. Het gaat hier om een snelle screening: de verschillende domeinen worden zeer globaal onderzocht, waardoor nader onderzoek altijd nodig is.
De SDQ bestaat uit:
- vragenlijst voor ouders en leerkrachten/dagleidsters, leeftijd 2-4
- vragenlijst voor ouders en leerkrachten, leeftijd 4-17
- vragenlijst voor jongeren, leeftijd 11-17
- scoringsmal
- scoringsprogramma
Er zijn daarnaast supplementen per vragenlijst optioneel toe te voegen die informatie geven over de intensiteit en duur van de waargenomen moeilijkheden, de interferentie met het dagelijks functioneren en de gevolgen voor de omgeving. Ook kan per versie voor een follow-up variant worden gekozen wanneer herhaalde afname gewenst is, bv na een behandeling.
De SDQ wordt gewoonlijk zelfstandig door ouders en leraren ingevuld. Jongeren vanaf 11 vullen de lijst doorgaans in onder begeleiding van iemand die toelichting kan geven, eventuele onduidelijkheden kan oplossen en kan zorgen voor een werkomgeving die bijdraagt aan het zorgvuldig en volledig beantwoorden van de vragenlijst. Het verdient aanbeveling om de SDQ door tenminste twee informanten te laten invullen, bij voorkeur ouder en leerkracht. De vragen worden beantwoord met 'niet waar', 'een beetje waar' en 'zeker waar'. Voorbeelden van vragen zijn 'Ik word erg boos en ben vaak driftig' en 'Ik ben aardig tegen jongere kinderen'.
De SDQ bestaat uit:
- vragenlijst voor ouders en leerkrachten/dagleidsters, leeftijd 2-4
- vragenlijst voor ouders en leerkrachten, leeftijd 4-17
- vragenlijst voor jongeren, leeftijd 11-17
- scoringsmal
- scoringsprogramma
Er zijn daarnaast supplementen per vragenlijst optioneel toe te voegen die informatie geven over de intensiteit en duur van de waargenomen moeilijkheden, de interferentie met het dagelijks functioneren en de gevolgen voor de omgeving. Ook kan per versie voor een follow-up variant worden gekozen wanneer herhaalde afname gewenst is, bv na een behandeling.
De SDQ wordt gewoonlijk zelfstandig door ouders en leraren ingevuld. Jongeren vanaf 11 vullen de lijst doorgaans in onder begeleiding van iemand die toelichting kan geven, eventuele onduidelijkheden kan oplossen en kan zorgen voor een werkomgeving die bijdraagt aan het zorgvuldig en volledig beantwoorden van de vragenlijst. Het verdient aanbeveling om de SDQ door tenminste twee informanten te laten invullen, bij voorkeur ouder en leerkracht. De vragen worden beantwoord met 'niet waar', 'een beetje waar' en 'zeker waar'. Voorbeelden van vragen zijn 'Ik word erg boos en ben vaak driftig' en 'Ik ben aardig tegen jongere kinderen'.
Bezoekers-beoordelingen
Er zijn nog geen bezoekers-beoordelingen voor deze methodiek. Gelieve slechts een beoordeling in te dienen als je deze methodiek zelf al hebt gebruikt.