Zelf Plannen

Updated

Kenmerken methodiek

Leeftijdsbereik
Jongere (+13j)
Vroegdetectie/-interventie
Interventie
Werkvorm
  • Individueel programma
  • Met een hulpverlener
  • Protocol
Online/offline
Offline hulpverlening
Kostprijs
Betalend
Bron
Boyer, Kuin, & Van der Oord, 2013
Evidence-based
In een gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek werden 159 adolescenten met ADHD (van 12 tot 17 jaar) toegewezen aan de behandelmodule Zelf Plannen of een actieve controlebehandeling waarbij de adolescenten geen planningsvaardigheden kregen aangeleerd (Boye
Zelf Plannen is een cognitieve gedragstherapie voor jongeren met ADHD en executieve
functieproblemen, gericht op het leren plannen en organiseren van hun school en huiswerk.
Het is een individuele behandeling die bestaat uit negen sessies voor de jongere, drie voor de
ouders en een boostersessie. Iedere sessie heeft een vaste opbouw en iedere sessie wordt
er een nieuwe strategie geoefend om het huiswerk mee te plannen. Deze strategieën worden
als experiment opgegeven voor de komende week, zodat de jongere ermee kan oefenen en
kan kijken of het een strategie is die in zijn/haar leven past. Om voortijdige uitval van
behandeling tegen te gaan en daadwerkelijk gedragsverandering bij de jongere te bereiken te
bereiken heeft Zelf Plannen een basis in de motiverende gespreksvoering om de motivatie
voor verandering te verhogen.

Bezoekers-beoordelingen

Er zijn nog geen bezoekers-beoordelingen voor deze methodiek. Gelieve slechts een beoordeling in te dienen als je deze methodiek zelf al hebt gebruikt.
Beoordelingen (hoe hoger hoe beter)
Beoordeling
Gelieve slechts een beoordeling in te dienen als je deze methodiek zelf al hebt gebruikt.
Commentaar